مارکتینگ تکنولوژی Martech

مارتک Martech فناوری بازاریابی ترجمه شده، این کلمه از سرواژه دو کلمه فناوری Technology و بازاریابی Marketing ساخته شده است.  ترجمه این عبارت به فارسی منتقدان زیادی دارد، برخی معتقدند فناوری معادل دقیقی برای Technology نیست و به دانش‌محور بودن آن اشاره نمی‌کند، بر همین اساس ترجیح می‌دهند از نوشتار فارسی کلمه تکنولوژی به جای فناوری استفاده کنند. اختلاف نظر بر سر ترجمه معادل بازاریابی برای Marketing بیشتر است چرا که بازاریابی تنها بخشی از روند مارکتینگ است و به نظر بسیاری از مترجمین Marketing قابل ترجمه به یک واژه معادل فارسی نیست. آنچه در مقدمه ترجمه لغوی مارتک Martech گفتیم شاید توجیهی باشد بر ناچاری استفاده از نوشتار فارسی اصل کلمه مارتک یا تکنولوژی مارکتینگ در این مطلب، چرا که معتقدیم در هر دانشی درک مفاهیم از توجه دقیق به معانی حاصل می‌شود.

تکنولوژی تا جایی در زندگی و فعالیت‌های مختلف نفوذ کرده است که تصور عدم آن معادل حذف اصل فعالیت به‌نظر می‌رسد. تصور کنید حسابدای، فیلم‌سازی یا معماری بدون تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات بخواهد همچنان مسیر پیشرفت خود را طی کند! مدیریت هم از این قاعده استثنا نیست، مارکتینگ به عنوان یکی از پیچیده‌ترین و پرنیازترین بخش‌های مدیریت بیشترین آمیخته‌گی‌ را با تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات ITC دارد و پیشبرد هر هدفی در حوزه مدیریتِ بازاریابی کاملا وابسته به سطح و عمق استقاده از تکنولوژی دارد. در مجموع اگر بخواهیم یک تعریف کوتاه از مارتک Martech داشته باشیم می‌توانیم بگوییم:

مارتک Martech یا تکنولوژی مارکتینگ عبارت است از استفاده از شیوه‌ها و ابزارهای تکنولوژی محور در جهت پیشبرد اهداف مارکتینگ.

کاهش هزینه‌ها و افزایش فروش به‌واسطه سریع‌تر و ساده‌تر شدن کارها اولین پیامد مارکتینگ به کمک ابزارهای فناورانه‌ است. مارتک تنها به‌کارگیری صرفِ ابزارهای فناوری نیست بلکه مفهوم وشیوه نوینی در انجام کارهاست چرا که در به‌کارگیری بسیاری از تکنولوژی‌های امروزی نوعی اجبار اجتماعی، ارتباطی یا شغلی وجود دارد و الزاما استفاده یک یا چند ابزار یا پلتفرم در سازمان و کسب‌وکار به معنی تکنولوژی محور بودن فعالیت‌های بازاریابی نیست. هر ابزار و تکنولوژی جدید اگر در جایگاه درست و به شیوه اصولی به‌کار گرفته نشود خود موجب افزایش گلوگاهها و بالا رفتن هزینه‌های انجام کار می‌شود.

مارکتینگ تکنولوژی Martech

مارتک Martech  چه سود و منفعتی برای بازاریابی دارد؟

اولین و مهمترین منفعت مارتک برای سازمان‌ها و کسب‌وکارها اندازه‌گیری پیوسته تغییرات بازار است. امروز بخش قابل توجهی از این تغییرات به صورت خودکار و از طریق واکاوی اطلاعات قابل رصد است. تکنولوژی مارکتینگ از سال ۲۰۱۰ به‌صورت رسمی و سازمان‌یافته در شرکت‌های بزرگ دنیا پذیرفته شده و بخش‌های مستقلی با تمرکز به این موضوع در واحد‌های مدیریت بازاریابی فعالیت می‌کنند. گزارش‌های دقیق، سریع و قابل فهم باعث می‌شود تمامی فعالیت‌ها و تلاش‌های داخلی هر سازمان در قالب اطلاعات قابل مقایسه پیش‌روی مدیران قرار گیرد، این گزارش‌های تصمیم‌ساز زمینه‌ انتخاب‌های دقیق‌تری را فراهم می‌کند. علاوه بر آن بر خروجی فعالیت‌های بازاریابی با یک بینش و نگاه علمی ارزیابی می‌شود که این امر منجر به مدیریت و کاهش ریسک فعالیت‌های بازاریابی خواهد شد.

مارتک Martech شامل چه شیوه‌ها و ابزارهایی است؟

گستره ابزارهای تکنولوژی که در مدیریت بازاریابی استفاده می‌شود فراتر از پیام‌رسان‌ها و رسانه‌های تبلیغاتی است. انواع اتوماسیون‌های اداری خصوصا سامانه‌های مدیریت ارتباط با مشتری، ابزارهای مدیریت تیم و تقسیم کار، ابزارهای گزارش‌گیری از انواع داده‌های خاص، پلتفرم‌های اشتراک‌گذاری، پلتفرم‌های محتوا محور و بازاریابی محتوا، ابزارهای ارائه و همه آنچه که تحت عنوان خرمن یا توشه ابزارهای تکنولوژی مارکتینگ Marketing technology stack نامیده و شناخته می‌شود، در ارتباط با هم به مارتک شدن فعالیت‌های بازاریابی یک سازمان منجر می‌شود.

مارکتینگ تکنولوژی Martech

 ارتباط و تعامل مناسب بین ابزارهایی که هر کدام تغذیه کننده دیگری هستند باعث همرسانی و تولید نتایجی می‌شود که در نگاه اول و با یک ابزاز قابل دست‌ یافتن نیست. هیچ سازمانی تنها با یک ابزار، پلتفرم یا سامانه آنلاین تکنولوژی محور نمی‌شود. از سوی دیگر گردآوری سامانه‌های نامتناسب یا ابزارهایی که بدون تحقیق و صرفا بر اساس تقلید یا تبلیغ استفاده می‌شوند، تنها به مرکز هزینه تبدیل خواهند شد.

تکنولوژی مارکتینگ شیوه یا سبک مدیریتی است، به این معنی که نگرش مدیریت سازمان باید در راستای تکنولوژیک کردن فرایندهای مورد نیاز سازمان (از جمله بازاریابی) باشد. همسو کردن منابع انسانی، مالی، معنوی و فیزیکی سازمان در این راستا از مهمترین نشانه‌های حرکتِ درست یک سازمان در مسیر مارکتینگ با رویکرد تکنولوژی است. گاهی حتا باید از این هم فراتر رفت و شرکای تجاری و مشتریان را هم در این روند مشارکت داد.

اگرچه نزدیک به ۱۰ سال از رسمیت یافتن موضوع مارتک در جهان می‌گذرد نباید فراموش کرد که فراگیر شدن این مقوله نیاز به زمان دارد و با توجه به محدودیت‌هایی که برای دسترسی و استفاده از سامانه‌های جهانی داریم، ابتدای راه قرار داریم. چه خوب که از همین آغازِ کار قدم‌ها را درست برداریم، از دانش تولید شده سایرین استفاده کنیم و با اشتراک‌گذاری تجربه‌ها، چالش‌های این مسیر را شناخته و مرتفع کنیم. اگر در تحقیق و مطالعه، به‌کارگیری، پیاده‌سازی و استفاده از ابزار یا سامانه‌ای  تجربه‌ دارید لطفا ما و سایر دوستان را مطلع کنید. این مسیر باهم کوتاهتر و کم‌هزینه‌تر طی می‌شود.

این مطلب برداشتی آزاد از نوشته زیر است:

https://martechtoday.com/library/what-is-martech