آغازِ چهل و دو سالگی؛ بیشتر از هر زمان دیگری به دستاورد نیاز داریم

نمای اول

هر سال که سالروز تولدم می رسد مانند وقتی که چند روزی بیشتر باقی نمانده به پایان سال، این جمله در ذهنم نقش می بندد که عجب، چه زود گذشت… امسال یعنی سال ۱۴۰۱ اما برای من بیشتر از هر سال دیگری از ۴۰ سال عمری که از خدا گرفته ام زود گذشت، کسی چه می داند شاید خاصیت دوران پس از چهل سالگی است.

اگر بخواهم ساعت شنی معروف را پیش روی شما ترسیم کنم شاید اینگونه می بینم که نیمی از شن ها به پایین ریخته و نیمی دیگر نه با همان ریتم نیمه اول که شاید سریعترْ درحال حرکت از بالا به پایین است. (با من موافق هستید یا نظر دیگری دارید؟ لطفا برایم در پایین بنویسید.)

در هر صورت، سریع یا آهسته این عمر ماست که درحال گذران است و باید بیش از پیش آنرا دریابیم.

نمای دوم

حتما برای آنانی که هم سن و سال من هستند یا حتی بزرگتر، اینکه تمایل به انجام دادن کارها و به نتیجه رساندن آنها، با چارچوبی که اسمش را می گذارم اصل گرایی برای مقابله با کمال‌گرایی، خیلی دور از ذهن نباشد، ما در این دوره از زندگی نیازمند به دستاورد هستیم، به خروجی، به چیزی که حتی فراتر از دسترنجمان باشد، برونداد تفکرمان، و شاید هویتمان.

من البته اخیرا به معنای جدید (و خیلی بهتر از هر آنی که قبلا درباره هویتْ دیده و شنیده و خوانده ام) رسیده ام: هویت یعنی شکل فکر کردن ما و چقدر این معنی، این تعریف دقیق و درست است.

با در نظر گرفتن همین تعریف می گویم حال و در لحظه ورود به دنیای ۴۲ ساله ها، عطشی دارم برای رسیدن به خروجی های ملموس، به دستاوردهای قابل اتکا و چیزهایی فراتر از حرف زدن و شلوغ کردن!

در دنیایی که نمی توان لحظه حال را امروز نامید چون همواره در حال فردا شدن است ما باید بتوانیم همزمان دو اقدام مهم انجام دهیم:

  1. فراتر از امروز فکر کنیم و انسان زمانه خود باشیم
  2. به آنچه می خوانیم، یاد می گیریم یا کسب می کنیم، حداقل یک چیز اضافه کنیم یعنی فقط مصرف کننده نباشیم

همین دو کار، دو اقدام کمک می کند تا بتوانیم سرِ پا بمانیم و با رخدادهای نو و آدم های جدید (به باور خودمان) ارتباط برقرار کنیم و به حاشیه نرویم.

از طرف دیگر چون پا به سن می گذاریم و حداقل از نظر ظاهری و عدد سن، از نوجوانان و جوانان فاصله می گیریم، به مرور حذف نمی شویم چون همواره درحال نو کردن خود و روابط خود با دنیای بیرون از خود هستیم، حال این دنیا تکنولوژی باشد یا آدم های نو یا تفکرات نو.

تجدیدِ عهد

نمی دانم برداشت شما از نوشته من در روز تولدم چیست اما قطعا نمی خواستم و نمی خواهم نصیحتی کنم یا شعار بدهم، باور کنید قصد اول و آخرم این بود که عهدی که با خود کرده ام را جایی بنویسم که یادم بماند و چه جایی بهتر از اینجا که در پیشگاه شماست، پس اگر نظری دارید یا مطلبی را می خواهید اضافه کنید به چند سطر بالا، با افتحار در انتظار نشسته ام.

شروعی در امتداد قبل

این سایت مدتی بود که به روز نمی شد و فقط به اصطلاح رزومه‌ای آنلاین بود از من و سوابق و خدماتی که می توانم به کسب و کارها ارائه دهم.

بیشتر هم برمی گشت به مشغله ها و سرشلوغی هایم در موقعیت های شغلی و پروژه هایی که دغدغه اول من در ارتباط با کارفرمایان و مشتریان بوده و هست اما از مدتی قبل تصمیم گرفتم از فرصتی که سایت و در آینده، شبکه های اجتماعی (آنهایی که از گزند فیلترینگ مصون مانده) برای بیان دیدگاهها و تشریح دستاوردهایم فراهم می آورد استفاده کرده و آنی که در بخش اول این نوشتار بدان اشاره کردم را با دوستان، مشتریان و مخاطبانم به اشتراک بگذارم و چون اعتقاد به تضارب آرا و تبادل نظر دارم خوشحال می شوم بازخوردهای شما را دریافت کنم و حتی در زمانی اگر شد در قالب گفتگو یا ضبط پادکست، با جزییات بیشتر صحبت کنیم و چالشهای جدید ایجاد نماییم.

در بخش پایانی این مطلب می خواهم نگاهی گذرا به بخش های مختلف سایتم بیندازم و آنچه قرار است به مرور اتفاق بیفتد را تشریح کنم.

پیشاپیش از محبت و همدلی دوستانی که بیرون از فضای وب، مشورت می دهند و آنهایی که از قبلْ هیچ شناختی نداشتم از آنها اما ایمیل می دهند، کامنت می گذارند یا در سوشال مدیاها پیام می فرستند و راهنمایی می کنند سپاسگزارم.

بخش های مهم سایت من

منابع:

  • نقطه نظرات: در این بخش با زاویه دید من نسبت به موضوعاتی از جنس ارتباطات برند، توسعه و بازاریابی محصول، منابع انسانی، تاریخ، مدیریت و ادبیات آشنا می‌شوید.
  • دانشنامه توسعه محصول و مارکتینگ: در وب اگر جستجو کنید دانشنامه های تخصصی، به ویژه در حوزه کاری مارکتینگ، برند، بازاریابی دیجیتال و موارد مشابه پیدا می کنید. اینجا سعی من ایجاد واژه نامه درباره توسعه و بازاریابی محصول است، امید که بتوانم مجموعه کاربردی را تهیه کنم.

راهکارها:

  • سبد خدمات: ارتباطات برند، توسعه محصول، بازاریابی محصول و پیاده سازی سازمان فروش، از مهم ترین خدمات من است که حاصل قریب به ۱۵ سال فعالیت علمی و اجرایی در انواع کسب و کارهای متوسط و بزرگ خصوصی در صنایع گوناگون از جمله فناوری اطلاعات، ساختمان، شیرینی و شکلات و ارتباطات و رسانه است. استنباطم اینست که میتوانم دغدغه مدیران بنگاههای اقتصادی را با در نظر گرفتن اهداف کوتاه و بلندمدتی که در ذهن دارند به خوبی شناسایی کرده و همسو با آگاهی از محدودیتها، از دلِ جزییات موثری که غالبا از نظر عموم مردم پنهان است، مزیت های رقابتی پایدار بسازم. در این قسمت شما با شرح خدماتم آشنا می ‌شوید.
  • مشتریان: فهرستی از شرکتها و افرادی که به من و تخصصم اعتماد کرده و از خدماتم استفاده کرده اند

درباره:

  • سوابق و مهارتها: مفید و مختصر با فعالیت هایی که انجام داده ام و مهارتهایی که دارم آشنا می شوید.

دیگر سایت ها:

  • پادکست پروداکت اینسایدر: ظاهر و باطن توسعه و بازاریابی محصول

ایده های زیادی در ذهن دارم که به مرور در این سایت و دو سایت دیگر رونمایی خواهد شد و امیدوار هستم به قدر توان بتوانم به جامعه ای که هم اکنون درگیر مسائلی است که بیش از هر زمان دیگری، نیازمند به تامل در چرایی و چگونگی حل و فصل آنست، خدمت کرده و نقشی کوچک اما راهگشا در بهبود حال ایران و ایرانی ایفا نمایم.

 

درباره تصویر این مطلب: کیک تولدی که فهیمه جان سفارش آن را داده و به قول او با المان هایی از من تزیین گردیده: قلم، موبایل، عینک، تقویم و جمله ای که اغلب از من می شنوند:

[امسال] از یه زاویه دید متفاوت به زندگی نگاه کن.