پادکست خوبه اما...

دوشنبه روز جهانی پادکسته… اینجا نمیخوام به چیستی و چرایی اون بپردازم؛ در نظر دارم چند تجربه رو با شما به اشتراک بگذارم تا اگر روزی روزگاری خواستین پادکست داشته باشین، چه برای خودتون یا کسب و کارتون یا کسب و کاری که در اون مشغول به فعالیت هستید، بی چراغ وارد راه نشین.

روز جهانی پادکست از راه رسید

از این فرصت استفاده می‌کنم و روز جهانی پادکست رو به همه پاکسترهای خوش ذوق و پرتلاش هموطن خودم، چه در داخل و چه در خارج، تبریک می‌گم.

یه تبریک دیگه هم باید بگم… به اونهایی که پادکست گوش میکنند… واقعا براشون مهمه و پیگیر هستند… من که عدد کوچیکی هستم در بستر پادکست فارسی اما میدونم که حس خیلی خوبی به پادکسترها میدین… دمتون گرم و حمایتتون ماندگار.

خیلی خوشحالم که اوضاع پادکست فارسی، هر روز داره بهتر از قبل می‌شه… و استقبال مردم برای شنیدن پادکست، در ژانرهای مختلف بیشتر شده… .

خب بریم سراغ تبادل تجربه (البته من کوچکتر از اونی هستم که بخوام بگم تجربه دارم ولی بالاخره یه چیزایی هست؛ ان شاءالله که به دردتون می‌خوره)

 

باید و نباید داشتنِ پادکست

  • پادکست خوبه اما از همین ابتدای کار تکلیف خودمون رو روشن کنیم؛ قرار نیست از روی چشم و هم چشمی پادکست راه بندازیم؛ اگه اثربخشی نداره، این وقت و انرژی رو بذاریم روی یک قالب دیگه از محتوا.
  • فایل صوتی هم مثل ویدئو مشتری خاص خودش رو داره… از اتفاق تمرکز روی محتوای صوتی بیشتر از ویدئو هستش (این رو از روی تجربه میگم) پس اگر در تولید محتوا برای مشتریان خودتون، پادکست ندارین، حتما بهش فکر کنید.
  • پادکست یه فضای صمیمی رو میتونه به مخاطب (مشتری) شما القاء کنه… . صدا قدرت عجیبی داره… با لحن و گویشی که گوینده پادکست شما انتخاب می‌کنه (و پیشنهاد می‌کنم منطبق با شخصیت برندتون باشه) شما یه رابطه دلی با اون برقرار می‌کنید.
  • تولید پادکست کار پیچیده ای نیست. خودتون هم میتونید بسازین؛ اینقدر نرم افزارهای مختلف اومده که کار رو ساده کرده، فقط باید موضوع به درد بخور داشته باشین و بدونین برای کی دارین تولید محتوای صوتی می‌کنید اما اگه به هر دلیل نمیتونین انجامش بدین، از ساختن پادکست منصرف نشین، بسپارین به اهلش، نتیجه می‌گیرین.
  • پادکست مثل پست اینستاگرام نیست که صرفا بخواین مناسبتی بهش نگاه کنید! (هرچند اون هم درست نیست) اگه تداوم نداشته باشه، پولتون رو ریختین داخلِ چاه! (با عرض معذرت) پس از اگه برنامه ندارین، نتیجه نگرفتنِ از پادکست رو نذارین پای ناکارآمدی اون!
  • مخاطب پادکست تقریبا معلومه؛ اگه شما محصول یا سرویسی دارین که عموم رو پوشش میده، درنظر داشته باشین که یه سری مشتری هم دارین که خاص فکر می‌کنند… جزییات براشون مهمه… هر محتوایی رو دنبال نمیکنند… دنبال یادگیری عمیق هستند و ویژگی هایی از این دست… . پادکست ابزار ارتباطی فوق العاده خوبی برای اینجور آدم هاس (مشتریان)
  • قبل از اینکه دست به کار پادکست بشین، پادکست گوش بدین؛ اینقدری پادکست خوب در وب فارسی زیاد شده که حتی انتخاب رو براتون سخت می‌کنه اما از چندتایی شروع کنید… . درک ماهیت پادکست و تاثیر اون رو، اول خودتون تجربه کنید تا ببینید چی به دردِ کسب و کار شما می‌خوره.
  • صوتی کردن یه متن و انداختن یه آهنگ زیر اون میتونه یه محتوای صوتی باشه اما الزاما یه پادکست نیست… . خودتون رو جای مخاطب (مشتری)‌ بگذارین و این سوال رو بپرسین که چرا باید این محتوای صوتی رو بشنوه، چرا متنش رو نخونه، چرا خلاصش رو نگاهی نندازه، چرا نمونه ویدئویی اون رو نبینه… . این سوالات خیلی خیلی مهم هستند برای اینکه سر از بیراهه درنیارین.

اینها یه گوشه ای از مواردی بود که به ذهنم رسید براتون بگم… . اگر تمایل داشتین پادکست کسب و کارتون رو راه بندازین یا اینکه اساسا از پادکستری خوشتون اومد و میخواین یکی برای خودتون داشته باشین، کافیه با من تماس بگیرید، هر کمکی از دستم بربیاد درخدمت هستم.

راههای ارتباطی رو برین در صفحه تماس و انتخاب کنید؛ مایه افتخاره برای من که به شما دوست عزیز کمک کنم.

 

نوشته پادکست خوبه اما… برای نخستین مرتبه در سایتِ سیدمحمد علوی؛ محقق روابط عمومی پدیدار شد.