مدیریت بازاریابی

با گذشت زمان نه تنها ماهیت تقاضا بلکه شکل آن نیز تغییر می‌کند. مثلا تقاضای برای خرید شیرینی، گوشت یا تلوزیون همیشه وجود داشته و دارد اما صرف‌نظر از اندازه و ماهیت، شکل تقاضا نیز به مرور زمان تغییر می‌کند و تبدیل به یک نیاز مکمل می‌شود. سازمان‌ها و کسب‌وکارها پیوسته‌ در تلاش هستند با پاسخ به این نیازِ مکمل، نه تنها تقاضای اصلی مشتری را افزایش دهند، مزیت‌ها و توانایی‌های سازمانی و تجاری خود را نیز در قالب آن عرضه کنند.

۱- عرضه بر اساس تعداد تقاضا یک روش مدبرانه است

واژه چاپ در این شیوه ممکن است صرفا به صنعت چاپ و محصولات زیرمجموعه آن اشاره کند اما تقریبا برای بیش از نیمی از محصولات مورد تقاضای مشتریان قابل انجام است. در صنعت چاپ تغییر شرایط بازار  که عمدتا ناشی از دیجیتالی شدن تولید و نشر محتواست، ناشران را به این فکر انداخت تا بر اساس میزان تقاضای دریافت شده کتاب یا محصولات دیگر چاپ کنند. این ترفند باعث شد تعداد کالاهای موجود فروش نرفته در انبارها به شدت کاهش یافته و سازمان‌ها هزینه سربار کمتری داشته باشند.

به تدریج سایر کسب‌وکارها هم (به تقلید از صنعت چاپ) به فکر افتادند به اندازه‌ای که تقاضا دریافت می‌کنند کالا یا محصول آماده در انبار داشته باشند اگرچه برای صنایعی مثل پوشاک یا لوازم خانگی انجام این ترفند چندان ساده یا ممکن به‌نظر نمی‌رسد. شاید محصول شما این قابلیت را داشته باشد که با کمک فناوری‌های تازه پس از دریافت سفارش مشتری آماده و عرضه شود. معمولا مواد خام اولیه هزینه‌های سربار کمتری نسبت به کالای تولید شده دارند.

۲- نقد و بررسی محصولات یک نیاز جدید است

نگاهی به سرویس wirecutter بیندازید، این سرویس زمانی مستقل بود اما الان از زیرمجموعه‌های پرطرفدار نیویورک‌تایمز است. نیویورک‌تایمز این سامانه را در سال ۲۰۱۶ به مبلغ ۳۰ میلیون دلار خرید. (در حال حاضر  با آدرس www.nytimes.com/wirecutter قابل دسترسی است)  فعالیت اصلی wirecutter نقد و بررسی (و نه فروش) محصولات مختلف است. ارزیابی و رتبه‌بندی محصولات یک نیاز مهم است چرا که مردم به این موضوع مهم پی‌برده‌اند که اطلاعات فروشندگان برای انتخاب آنها کافی نیست. این موضوع صرفا برای فروش آنلاین نیست، مشتریان اطلاعات محصولاتی را که حضوری خریداری می‌کنند را قبل از خرید در اینترنت جستجو می‌کنند.

مدیریت بازاریابی

راه‌اندازی یک وب‌سایت نقد و بررسی تخصصی در حد wirecutter هزینه‌ و دردسرهای خاص خود را دارد، اما این موضوع نباید شما را از اصل نیاز مشتریان به داشتن اطلاعات قابل مقایسه منصرف کند. از وبسایت فعلی یا صفحات رسانه‌ای خودتان شروع کنید. شاید خود این ایده از تلاش برای توسعه بازاریابی به یک کسب‌وکار مستقل جدید تبدیل شود. یوتیوب در سال ۲۰۲۰ تنها از محل رتبه‌بندی محصولات نزدیک به ۳۰ میلیون دلار درآمد داشته است. این موضوع برای بسیاری از مشتریان مهم است، شروع کنید.

۳- آموزش آنلاین پرطرفدارتر از همیشه است

این تفکر قدیمی که معلمان را در گروه اقشار کم‌درآمد جامعه قرار می‌دهید را فراموش کنید. سالهاست که معلمان تقریبا در همه کشورهای دنیا درآمدهای خیلی خوبی دارند. اگر معلمی درآمد کافی ندارد شاید در جای نامناسب یا به شیوه نامناسبی فعالیت می‌‌کند. آموزش آنلاین بخش قابل توجهی از مسئولیت یادگیری را به عهده دانش‌پذیر گذاشته است و این یعنی یک فرصت عالی برای بازاریابی یا ساختن کسب‌وکار بر پایه آموزش و یادگیری. اگر محصول شما مشتری دارد یعنی فرصت آموزش در کنار فروش محصول هم وجود دارد. فرصتی که هم می‌تواند اهرم بازاریابی باشد و هم محل درآمد مستقل.

فرصت تولید محتوای آموزشی می‌تواند به عنوان مزیت در کنار فروش کالا و محصول فعلی شما باشد یا خودش به تنهایی به‌عنوان یک محصول ارزشمند با تخفیف ویژه عرضه شود. درکنار اجاق‌گاز یا فر برقی که تولید می‌کنید آموزش آشپزی می‌تواند فوق‌العاده باشد. حتی یک کیسه سیب‌زمینی خام بسته‌بندی شده می‌تواند حاوی یک تراکت آموزشی با آدرس سایت یا صفحات اجتماعی باشد که در آن صدها نوع غذای جدید را به مشتری آموزش می‌دهد.

۴- دیجیتال مارکتینگ، خصوصا سئو را جدی بگیرید

حضور در صدر نتایج جستجوها مثل این است که بیلبورد بزرگی از محصول یا خدمت شما در تمام خیابان‌های شلوغ شهر، پیوسته پیش روی مشتریان باشد. یک آژانس یا مجری تبلیغات دیجیتال به شما کمک می‌کند در این زمینه پیشتاز باشید. داشتن وب‌سایت یا صفحه مجازی کافی نیست. سایت یا صفحه شما باید به‌خوبی دیده شود. سئو علم دیده شدن در زمان و مکان درست است. سئو موضوعی روبه رشد است که غافل شدن از آن شما را فرصت بسیار بزرگی محروم خواهد کرد. تبلیغات دیجیتال اینقدر مهم است که ممکن است برای برخی از مشتریانی که از قبل با محصول یا سازمان شما آشنا هستند به عنوان معیاری برای ادامه خرید در نظر گرفته شود.

مدیریت بازاریابی

۵- شرایط پرداخت را آسان و آسان‌تر کنید

تقریبا اکثر مراکز خرید، تسهیل شرایط پرداخت را به عنوان یک مزیت مکملِ محصول عرضه می‌کنند. آنها با این شیوه مشتریان زیادی را جذب می‌کنند و این موضوع نه تنها باعث درآمد بیشتر آنها می‌شود به اعتبار برند آنها هم کمک می‌کند. می‌توانید بخشی از این تسهیلات را از محل تأمین کنندگان خودتان بپردازید، با این حال اگر چنین امکانی نداشته باشید باز هم ارزش سرمایه‌گذاری را دارد. به جای این که یک فروشنده خرد با بهره مالی این امکان را برای خریدار فراهم کند، خودتان دست به‌کار شوید و شرایط خرید را تسهیل کنید. پرداخت اقساط بدون کارمزد و بدون پیش قسط برای محصولات بادوام (مثل خودرو و لوازم خانگی) که  هزینه‌بر هستند، یک مانع مهم را از سر راه خرید کنار خواهد زد.

۶- محتوا خیلی مهم است، بنویسید و صحبت کنید

با مشتری صحبت کنید و صحبت‌های ضبط شده خودتان را در قالب یک پادکست مدون به دست مشتری برسانید. دنیای رسانه‌های انحصاری به پایان رسیده است، استودیو شما همین الان در تلفن همراه هوشمند و کامپیوتر شخصی‌تان قرار دارد. کافیست میکروفن را روشن کنید و حرف بزنید، بعد با کمی ویرایش ( حتی اگر هم حرفه‌ای نباشد) شما اولین پادکست را ساخته‌اید و حالا صاحب یک رادیو هستید. توالی و استمرار این کار شما را تبدیل به رسانه خواهد کرد. این که چه کسی هستید و چطور این محصول را ساخته‌اید برای خیلی‌ها جالب و جذاب است. شاید این شیوه به مراتب از پرداخت کردن میلیون تومان به شرکت‌های تبلیغاتی کارآمدتر باشد، در هر صورت ارزش امتحان کردن را دارد.

۷- روندها را مطالعه و دنبال کنید

روندها خطوط فکری و جریان تجاری بازار یک محصول را به شما نشان می‌دهند.  مطالعه روندها Trends امروز با توجه به دسترسی آسان به ابزارهای آنلاین و شبکه‌های اجتماعی سخت و پرهزینه نیست. حتی می‌توانید روند اختصاصی خودتان را در قالب یک چالش تبلیغاتی طراحی و ارائه کنید. حضور و پیروی صرف از جریانات، روندهای اجتماعی یا تجاری ممکن است مخاطراتی هم داشته باشد اما مطالعه آنها اطلاعات ارزشمندی از سلایق و رفتارهای خرید به شما می‌دهد. این داده‌های اولیه شاید در نگاه اول چندان مهم به نظر نرسند اما وقتی تحلیل دقیق و حرفه‌ای بر روی آنها انجام شود، خروجی آن چیزی شبیه به تحقیقات بازاریابی است و اطلاعات تصمیم‌ساز خوبی پیش روی شما خواهد گذاشت.

با توجه به فاصله زمانی آغاز سال نو میلادی با شروع سال نو شمسی، به نظر می‌رسد می‌توان نتایج تحقیقات یا پیشنهادات تجاری که همه ساله در پایان یا آغاز سال جدید میلادی مطرح می‌شود را برای سال شمسی هم در نظر گرفت. بر همین اساس ۷ روندی که در سال ۲۰۲۱ بیشترین طرفدار را دارد می‌تواند در سال ۱۴۰۰ شمسی هم برای بازار ایران و یا بازار فارسی‌زبانان هم پرطرفدار باشد، با این حال مفاهیم ذکر شده در این مطلب تاریخ مصرف ندارد و می‌تواند در هر زمانی به‌عنوان فرصت کسب‌وکار یا موقعیت توسعه بازاریابی در نظر گرفته شود.

این مطلب اقتباسی آزاد از نوشته زیر است:

https://medium.com/better-marketing/the-7-emerging-marketing-trends-of-2021-2a1d48379fc2