بازاریابی مدرن

می‌گویند بازاریابی یک تلاش آگاهانه است برای بدست آوردن نتایج مثبت در مبادله‌ها که از گذشته‌های  دور تا امروز  وجود داشته است. «تلاش» تاریخی به قدمت خود انسان دارد اما «آگاهی» و «نتایج مثبت» همیشه وجود نداشته و تلاش‌های امروز در مدیریت بازاریابی الزما نتایج مثبت گذشته را به همراه ندارد، چون بسیاری از نیازها تغییر کرده‌ است، خواسته به شکلهای متفاوتی مطرح می‌شود  و عرضه‌ پاسخگوی همه انواع تقاضا نیست.

هر شیوه یا رفتار دامنه‌داری که از گذشته وجود داشته و تا امروز ادامه یافته است را می‌توان به دو دسته قدیمی و جدید یا سنتی و مدرن تقسیم کرد و مدیریت بازاریابی هم از این قاعده مستثنا نیست. در بازاریابی روش قدیمی بازاریابی سنتی و روش جدید  بازاریابی مدرن نامیده و شناخته می‌شود. آگاهانه بازاریابی کردن مستلزم اطلاع از تغییرات، حرکت در مسیر آن و به‌کار گیری شیوه‌هایی است که نقایص روش‌های قدیمی را نداشته باشد. این پذیرش تغییرات و حرکت اساس بازاریابی نوین یا مدرن مارکتنیگ Modern Marketing است.

در مطلب قبل با معرفی مدرن مارکتینگ به دو شاخص مهم بازاریابی مدرن یعنی تمرکز بر مشتری به جای محصول  و داده محور بودن برنامه‌های بازاریای به‌جای تکیه بر تقلید و تجربه اشاره کردیم. در ادامه شناخت بازاریابی نوین به چند تفاوت مهم و اساسی دیگر آن با بازاریابی سنتی اشاره می‌کنیم، اگرچه همچنان تاکید داریم که شناخت تمام ابعاد بازاریابی مدرن فراتر از حوصله یک یا دو مطلب است، با این حال زنجیره‌ای از مطالب که به کمک مطالعه، پژوهش، تجربه‌ و نظرات ارزشمند شما حول این موضوع ایجاد می‌شود می‌تواند دید روشنی از مدرن مارکتنیگ ایجاد کند.

بازاریابی مدرن

درک آسان‌تر و محدوده کوچکتر بازاریابی سنتی نسبت به بازاریابی مدرن

بازاریابی سنتی کاملا سود محور است. هر موقع سودِ فروش خوب است و درآمد خوبی کسب می‌شود یعنی اوضاع بر وفق مراد و همه چیز بازاریابی درست انجام شده. درک این موضوع ساده است، فرایندها در بازاریابی سنتی پیچیده نیستند و بسیاری از صاحبان کسب‌وکارهای سنتی سالها مشغول فعالیت بازاریابی هستند، در حالی که دقیقا نمی‌دانند عنوان کاری که مدت‌هاست به آن مشغولند بازاریابی است.

 در بازاریابی سنتی محدود مشخصی از مشتریان هدف‌گذاری می‌شوند و دسترسی به آنها آسان است. به استراتژی و برنامه‌ریزی خیلی پیچیده نیاز نیست،  کانال‌های اطلاع‌رسانی قدیمی مثل رسانه‌های سنتی به خوبی مشتریان شما را پوشش می‌دهند، اما در بازاریابی نوین روش و شرایط متفاوت است.

محدوده بازاریابی مدرن وسیع و به کانال‌های ارتباطی فراگیر نیاز است. ارتباط و تعامل با مشتریان نسبت به فروشِ مستقیم و سریع ارجحیت دارد  و در  مجموع مشتری محور است نه محصول محور. درک استراتژی‌ها در بازاریابی مدرن زمان‌بر و اجرای آن نیاز به برنامه‌ریزی مدون و سازمان‌یافته دارد. بازاریابی مدرن جامعه هدف بزرگتر و دورتری از مشتریان را دنبال می‌کند و توانایی رقابت با برندهای بزرگ را در سازمانها و کسب‌وکارها ایجاد می‌کند.

مدرن مارکتینگ

تفاوت  اختلاف هزینه‌ها در بازاریابی سنتی و مدرن

اگر بازاریابی را به یک وسیله ضروری مثل لامپ، کامپیوتر یا تلوزیون تشبیه کنیم ترجیح می‌دهید که چه نسلی از آن را بخرید؟ نوع قدیمی ارزان قیمت، با امکانات محدود، بدون پشتیبانی با مصرف انرژی بالا یا نوع جدید با قیمت بالاتر، امکانات بیشتر و مصرف انرژی کمتر؟ بازاریابی سنتی را با دستگاهها یا محصولات قدیمی آنالوگ مقایسه می‌کنند. تکنولوژی ساده‌تر، قمیت پایئن‌تر اما مصرف انرژی و هزینه نگهداری بالا و در مقابل بازاریابی نوین دستگاههای پیشرفته دیجیتال هستند با فناوری پیچیده‌‌تر، قیمت اولیه بالاتر، مصرف منابع و هزینه نگهداری پائین‌تر و از همه مهمتر بازدهی بالاتر.

فرایند اجرای هر بخش از بازاریابی سنتی نسبت به بازاریابی مدرن زمان کمتر و هزینه بالاتری دارد. برای مثال کافیست با یک آژانس تبلیغاتی یا شکبه تلوزیونی برای ساخت و پخش تیزر تبلیغاتی تماس بگیرید. در کمتر از چند ساعت سفارش شما پذیرفته و در عرض یک هفته تبلیغ شما ساخته و از تلوزیون پخش می‌شود که التبه باید هزینه قابل توجهی هم پرداخت کنید. احتمالا پس از پخش تیزر از تلوزیون در مدت کوتاهی با انبوهی از مخاطبان ارتباط یک‌طرفه خواهید داشت، بدون اطلاع دقیق از مشخصات و نیازهای آنها.

 اما وقتی بخواهید یک ویدئو را با استراتژی تبلیغات ویروسی در بین گروهی خاص از مخاطبان رسانه‌های اجتماعی منتشر کنید نیازمند یک تیم متخصص، ایده‌های خلاقانه، محتوای خوب و برنامه‌ریزی دقیق دارید. هزینه کمتری پرداخت می‌کند و علاوه بر افزایش فروش، داده‌های ارزشمندی بدست خواهید آورد. با این‌که تبلیغات تنها بخشی از فرایند بازاریابی است، به تفاوت‌ها، بودجه، ابعاد اجرا و بازدهی  دو نوع فعالیت در این مثال دقت کنید. بازاریابی مدرن در برنامه‌ریزی، اجرا و نتایج بدست آمده کاملا چند بعدی است.

با دیدن یک نفر در خیابان نمی‌شود تشخیص داد که تفکرات و شیوه زندگی او تا چه اندازه امروزی، بهبودیافته و مدرن است مگر این که رفتار یا رویکرد مشخصی از او را بتوان مقایسه کرد. در مورد سازمان‌ها هم تقریبا به همین صورت است. «مقایسه» یک روش خوب و ساده برای سنجیدن شیوه عملکرد  بازاریابی یک سازمان یا کسب‌وکار است. موارد ذکر شده تنها شاخص‌های قابل مقایسه در بازاریابی مدرن نیست، با این حال مقایسه‌ هر یک از فعالیت‌های بازاریابی درچارچوب محدوده اجرا، هزینه‌ها و ابزارها نشان می‌دهد که  سازمان یا کسب‌وکار شما از کدام شیوه بازاریابی استفاده می‌کند و تا چه اندازه مدرن است.

این مطلب یک برداشت آزاد از منبع زیر است:

https://www.geeksforgeeks.org/difference-between-traditional-marketing-concept-and-modern-marketing-concept