بودجه بازاریابی چیست؟

تمثیل معروفی وجود دارد که می‌گوید برای کسب درآمد باید هزینه کرد. اگر هدف نهایی بازاریابی را در کسب درآمد خلاصه کنیم، هزینه‌کرد آن چگونه خواهد بود؟ چطور می‌توان با تخمینی از میزان درآمد، هزینه‌‌های بازاریابی را پیش‌بینی کرد؟ پاسخ به این سوال همان برنامه‌ریزی بودجه برای بازاریابی است. برای داشتن یک برنامه بازاریابی کارآمد، باید بودجه بازاریابی مدون داشت. بودجه یک مفهوم در اقتصاد خرد است که در تمام برنامه‌های کسب‌وکار از جمله مدیریت بازاریابی نقش اساسی دارد.

چرا برنامه‌ریزی بودجه برای بازاریابی مهم است؟

بودجه یک برنامه‌ریزی مالی برای کنترل بیشتر و بهتر بر نتایج عملیاتی است که قرار است انجام شود. بعد از تعیین اهداف بازاریابی، مهمترین کار تعیین بودجه است. پیروی از یک برنامه از قبل پیش‌بینی شده و مشخص مالی یکی از ارکان اطیمنان‌بخش در مدیریت بازاریابی است. بودجه مهم است چرا که نشان می‌دهد تا چه اندازه منابع و امکانات با انتطارات مطابقت دارد. در این مطلب فهرست‌‌وار به اهمیت بودجه بازاریابی می‌پردازیم. بدیهی است که تعیین جزئیات و شیوه بودجه‌بندی برای بازاریابی فراتر از حجم و حوصله یک مقاله است، اما چرا باید بودجه بازاریابی داشته باشیم؟

بودجه به شما کمک می‌‌کند در مسیر اهداف بازاریابی باشید

وقتی برنامه بازاریابی شما دارای بودجه مدون باشد می‌توانید در هر مرحله کنترل کاملی بر هزینه‌ها داشته باشید. معمولا کسب‌وکارهایی که بودجه بازاریابی  مدون و دقیق ندارند بیشتر از پیش‌بینی‌های اولیه خود هزینه می‌کنند و اکثر این هزنیه‌ها در شرایطی به سازمان یا کسب‌وکار تحمیل می‌شود که منابع کافی برای آن کنار گذاشته نشده است. درآمدزایی از اهداف مهم و نهایی کسب‌وکار است، این هدف تمام فعالیت‌های مدیریتی سازمان یا کسب‌وکار را تحت تاثیر قرار می‌دهد چرا که برای رسیدن به آن باید مدیریت و کنترل کاملی بر هزینه‌ها داشت.

بودجه بازاریابی چیست؟

 

بودجه بازاریابی باعث می‌شود در زمان مناسب در مکان مناسب قرار داشته باشید

همین‌طور که مدیریت مالی تعیین می‌کنه که چه وقت و در کجا مشغول چه کاری باشید، بخش قابل توجهی از شیوه و روش انجام فعالیت‌های بازاریابی تابعی از مسائل مالی است. فعالیت‌های بازاریابی مجموعه‌ای از کارهای به‌هم پیوسته است که نتایج درست، از توزیع مناسب و درست فعالیت‌ها حاصل می‌شود. توزیع آن دسته از فعالیت‌های بازایابی که از قبل بودجه مدون دارند درست‌تر، دقیق‌تر و کارآمدتر انجام می‌شود. از نمونه‌های این توزیع می‌توان به انتخاب تیم بازاریابی، ابزارهای بازاریابی، شیوه‌ها و رسانه‌ها اشاره کرد.

 تعیین آسانتر و دقیق‌تر معیارها و اهداف بازاریابی به کمک برنامه بودجه

انتظارات سازمان‌ها و کسب‌وکاره از مدیر بازاریابی معمولا فراتر از منابع‌ یا زمان تخصیص یافته است و یکی از موارد  که بازاریابی را به کاری سخت تبدیل می‌کند همین کمبود منابع است. بودجه‌بندی فعالیت‌ها باعث ایجاد بیشترین حد از واقع‌بینی در تدوین فعالیت‌های بازاریابی شده و به خوبی انتظارات را مدیریت می‌کند. واقع‌بینی در تعیین اهداف باعث انتخاب معیار‌ها و شیوه‌های درست و دقیق شده،  منابع شما و کسب‌وکارتان را هدر نخواهد داد. همه این محاسن از یک عنصر مهم یعنی بودجه نشأت می‌گیرد.

در بلندمدت برنامه بازاریابی موفق‌تری خواهید داشت

بخش قابل توجهی از موفقیت در کارهای سخت به حذف و انجام ندادن فعالیت‌های اضافه بستگی دارد. برنامه‌‌های اولیه سرشار از خواسته‌ها و انتظارات است که منجر به انجام کارهای غیرضروری و غیرمهم می‌شود. شناسایی این کارهای غیرضروری یا غیرمهم با استناد به بودجه بازاریابی راحت‌تر است. به بودجه نگاه کنید و با خیال راحت نه بگوید، انجام ندهید و به بعد موکول کنید. این انجام ندادن‌ها، نه گفتن‌ها و به آینده موکول کردن‌ها لازمه هر برنامه اجرایی است. هرچقدر برنامه شما طولانی‌تر باشد بودجه الویت‌های شما رابهتر ساماندهی می‌کند.

بودجه بازاریابی چیست؟

نگاه سرمایه‌محور به فعالیت‌های بازاریابی

اگر سازمان‌ها بازاریابی را فعالیتی هزینه‌بر توصیف کند خواسته یا ناخواسته در مسیر کاهش یا حذف هزینه‌ها حرکت خواهد کرد. اما گر نگاه سرمایه‌محور به بازاریابی داشته باشند، بودجه بازاریابی را در مسیر رشد کسب‌وکار و سازمان خود می‌بینند. وقتی یک سازمان یا کسب‌وکار نگاهی مبتنی بر رشد داشته باشد، ایجاد یک بودجه مدون شیوه‌ای عالی برای رشد کسب‌وکار نظر گرفته می‌شود. هزینه‌ها در برنامه  بازاریابی اصولی، نوعی از سرمایه‌گذاری هستند و این برنامه اصولی یک پیش‌نیاز مهم دارد به‌نام بودجه بازاریابی.

تفاوتی ندارد برنامه بازاریابی شما برای چند محصول و چه مدت تدوین شده باشد، اگر بودجه‌ریزی دقیقی ندارد نمی‌توانید انتظار نتیجهای مطلوب از آن داشت. بودجه از سه ضلع هزینه، درآمد و زمان تشکیل شده است. تخمین هر یک از این سه‌ضلع هرچقدر واقع‌بینانه‌تر باشد ادامه کار را ساده‌تر و به نتیجه مطلوب، نزدیک‌تر خواهد کرد. اگر تجربه تدوین بودجه بازاریابی دارید لطفا ما را هم از دانش خودتان بهرمند کنید و دانسته‌های ارزشمندتان را با ما به‌اشتراک بگذارید.

این مطلب برداشتی آزاد از نوشته زیر است:

https://www.business2community.com/marketing/marketing-budget-how-to-make-your-money-stretch-02380162?MessageRunDetailID=4202652095&PostID=24641488&utm_medium=email&utm_source=rasa_io