تولید پادکست

پادکستها مانند برنامه های رادیویی هستند

اما با دو تفاوت عمده:

  • لحن آن می تواند خودمانی باشد و الزام ندارد تا چارچوب های رسانه ای مانند رادیو را در آن رعایت کرد.
  • پخش آن آنلاین یا برخط نیست بلکه از طریق انواع اپلیکیشن ها یا سایت صاحب پادکست قابل دسترسی است.

پادکستی مورد استقبال مخاطبان قرار می گیرد که از یک قاعده کلی و تغییر ناپذیر تبعیت کند؛ هر محتوای صوتی یا تصویری که قالب برنامه ای دارد، باید در همه یا یکی از سه گزینه زیر، یک تفاوت یا جذابیت ویژه داشته باشد:

  • موضوع
  • مجری
  • میهمان

تصور کنید برنامه ای هر سه تای این گزینه ها را داشته باشد مانند دید در شب با اجرا و تهیه رضا رشیدپور یا برنامه پرگار در بی بی سی فارسی با اجرا و تهیه کنندگی علی کریمی.

برای کسب و کارها بیشتر این موضوع است که می تواند گیرایی بالایی را به وجود آورد. هرچند وجود مجری معروف نیز راهگشاست اما در پادکست های بیزینسی، محوریت موضوع می تواند روی برند کسب و کار، اثرگذاری ماندگارتری داشته باشد.

مثلا اگر بیسکوییت فرخنده سلسله پادکست هایی را با محوریت سلامت خانواده ها تولید و پخش نماید، در چارچوب مسئولیت اجتماعی این برند، فراگیری و اثربخشی زیاد به وجود می آید.

سه گونه پرطرفدار پادکست

برنامه ای با محوریت یک نفر متخصص یا صاحب نظر که اطلاعات خوبی درباره یک موضوع یا سلسله ای از موضوعات دارد و در هر قسمت (اپیزود) درباره آن صحبت می کند؛ مانند دایجست پادکستی از فرشاد محمودی

چیزی شبیه به برنامه قصه ظهر جمعه! گوینده با تعریف داستانی که ممکنست مدت آن دو ساعت هم بشود، موضوعی را واکاوی می کند. پادکست علی بندری با عنوان چنل بی از نمونه های خوب هستند.

یک گفتگوی دو یا چند جانبه با حضور مجری-کارشناس و میهمانان. در این نوع از پادکست می توان قاعده کلی برنامه های پرمخاطب را به صورت پیشفرض در نظر گرفت. حال ممکنست در همان شروع این معروفیت وجود داشته باشد یا اینکه موضوع پاکست این جذابیت را به وجود آورد.

اگر علاقمند شدید تا برای کسب و کارتان پادکست بسازید،
پیشنهاد می‌کنم با گونه اول شروع کنید.

برای سفارش تولید پادکست، فرم زیر را تکمیل کنید:

نظرات بسته اند